س مرکز تحقیقات بیماری های گوارش و کبد تهران گفت: تحقیقات انجام شده در کشور نشان می دهد که مصرف چای داغ تا ۱۰ برابر میزان ابتلا به سرطان مری را افزایش می دهد.

به گزارش ایرنا، دکتر”رضا ملک‌زاده” روز پنج شنبه در سمینار یک روزه سرطان های دستگاه گوارش فوقانی در گرگان افزود: ارتباط چای داغ با سرطان مری قطعی است .
وی در ادامه تصریح کرد: عدم مصرف میوه جات و سبزیجات، عدم رعایت بهداشت دهان و دندان و استفاده از غذاهای مانده و مصرف سیگار و تریاک از دیگر مواردی است که خطرابتلا به سرطان مری را در افراد افزایش می دهد.

به گفته این فوق تخصص گوارش، این تحقیقات حاصل سالها تلاش متخصصان کشورمان در مرکز تحقیقات گوارش و کبد تهران و مرکز تحقیقات سرطان در استان گلستان بوده است.

دکتر ملک زاده که خود مسئول پروژه تحقیقات سرطان مری در استان گلستان است تصریح کرد: بر اساس تحقیقات انجام شده در منطقه گنبدکاووس و کلاله که از چند سال پیش با همکاری مشترک سازمان بهداشت جهانی و دانشگاه های کمبریج انگلستان، تورنتو کانادا و برخی مراکز معتبر سرطان شناسی در دنیا در حال انجام است به تحقیقات و فرضیات خوبی در این زمینه دست یافته ایم که می تواند در پیشگیری و درمان این نوع سرطان در کشور موثر باشد.

وی در ادامه با اشاره به علت انجام این تحقیقات در شرق استان گلستان تصریح کرد: این منطقه از استان در ۳۰ سال گذشته بالاترین شیوع سرطان مری را در دنیا و کشور داشته و نشان می دهد که بهترین نقطه دنیا که می شود علت بالای سرطان مری را شناخت در این منطقه است.

وزیر سابق بهداشت درمان و آموزش پزشکی کشور ادامه داد: مطالعات ۳۰ سال گذشته در این منطقه فرضیاتی همچون مصرف تریاک، ناس، مصرف کم سبزیجات و میوه جات و فقر اقتصادی و اجتماعی را در این منطقه مطرح می کرد.

وی یادآورشد: با تحقیقات انجام شده در کلینیک اترک در شرق استان گلستان که از چند سال گذشته در این منطقه آغاز شده است به نتایج جالبی در این زمینه دست یافتیم.

وی خاطرنشان کرد: این تحقیقات بر روی ۵۱ هزار نفر از افراد سالم تحت نظر(کوهورت) انجام شد که ۷۲ درصد از آنها از مناطق روستایی بودند.

مسئول پروژه تحقیقات سرطان در استان گلستان اضافه کرد: سن این افراد بالای ۴۰ سال بود و ۴۰ هزار نفر از آنها در در روستاها سکونت داشتند.

دکتر ملک زاده افزود: یکی دیگر از بررسی ها نشان داد که مصرف چای داغ در افراد خطر ابتلا به سرطان مری را تا ۱۰ برابر افزایش می دهد.

وی افزایش سطح تحصیلات ، رعایت بهداشت فردی و بهداشت دهان و دندان را از دیگر نتایج بررسی ها عنوان کرد و گفت: هر چه افراد باسواد تر بوده و یا مسواک می زدند و بهداشت دهان و دندان را رعایت می کردند سرطان مری در آنها کمتر بود.

منبع:خبر انلاین


به اشتراک بگذارید
  • Digg
  • Print
  • Google Bookmarks
  • del.icio.us
  • Mixx
  • Facebook
  • LinkedIn
  • FriendFeed
  • RSS
  • StumbleUpon
  • Technorati
  • Tumblr
  • Balatarin
  • Donbale
  • Ghatar

Popularity: 1% [?]

Related posts:

  1. هشدار درباره نوشیدن چای داغ
  2. قهوه می‌تواند خطر سرطان پروستات را کاهش دهد
  3. کافئین موجود در قهوه ، شدت علائم کبدی هپاتیت C را کاهش می دهد
  4. ویتامین D از بدن در برابر سرطان روده محافظت می‌کند
  5. عربستان به قربانیان سیل جده غرامت می دهد
  6. افزایش نیترات در آب تهران/ نیترات خطر بروز ناهنجاری‌های مغزی و اسکلتی جنین را تا ۴ برابر افزایش می‌دهد
  7. افزایش چربی‌های خون منجر به عارضه کبد چرب می‌شود
  8. ایجاد باکتری تراریخته ای که بوی عشق می دهد!
  9. عامل اصلی ابتلا به هپاتیت C در پروتئین سلولی شناسایی شد
  10. زنان شاغل بیشتر در معرض ابتلا به دیابت هستند